Budujemy konsolę retro... cz. 4. Pixeloza? Brak emulatora?


Trochę mnie tutaj nie było, moje dwa bąble absorbują 90% wolnego czasu... Tak że regularnie będę pisał jak dzieci podrosną i może same będą wspierały moje retrogamingowe hobby. 😁 No więc na czym skończyliśmy? Mamy już wgrane nasze gry... Listujemy emulatory i co? Okazuje się, że czegoś brakuje. W moim przypadku np. brakowało emulatora ZX Spectrum i Amigi, pomimo tego, że miałem wgrane rom`y. W przypadku ZX Spectrum okazało się, że ściągnąłem pliki w nieodpowiednim formacie, którego emulator po prostu nie rozpoznawał.

Skorzystałem z oficjalnej strony projektu na której znalazłem informacje o obsługiwanych formatach rom`ów.

https://github.com/RetroPie/RetroPie-Setup/wiki/ZX-Spectrum

Więc ściągnąłem takowe, wrzuciłem do folderu i po restarcie moim oczom ukazał się wspaniały ZX Spectrum :-)

Jeśli chodzi o Amigę, należało doinstalować dodatkowy emulator Amiberry którego po prostu nie było w domyślnej paczce. Najlepiej postępować zgodnie z instrukcją instalacji na oficjalnej stronie projektu.

https://github.com/midwan/amiberry/wiki/Using-Amiberry-WHDBooter-with-RetroPie-(Step-1)

Ja instalowałem dodatkowy emulator po Wi-Fi. Zgodnie z tym co piszą na stronie projektu, otwieramy Retropie Setup, wybieramy "Manage Packages" \ "Manage Optional Packages". Mamy tam informacje o zainstalowanych i dostępnych dodatkowych emulatorach. My klikamy w emulator Amigi który nazywa się Amiberry. Instalacja wystartuje z automatu, niczego nie trzeba konfigurować ręcznie.

Instalowanie dodatkowego emulatora Amigi - amiberry



Kolejna sprawa o której chciałem napisać to moje rozczarowanie po odpaleniu emulatora psx'a i legendarnego Resident Evil. Jakoś nie pamiętam żeby grafika wyglądała aż tak słabo i pikselowato.

Retropie i Resident Evil. Pikseloza na maksa. 
Hmmm... Poczytałem trochę o tym i okazuje się, że uwaga! Mam za dobry telewizor, a tak na poważnie chodzi o sposób wyświetlania obrazu w starych, kineskolowych telewizorach. Sygnał był wyświetlany w postaci poziomych linii, naprzemiennie kolorowych i ciemnych. To sprawiało, że obraz był mniej poszarpany. Dodatkowo konsola była połączona z telewizorem zwykłym przewodem, za pomocą sygnału analogowego, który zbierał sporo zakłóceń. W efekcie dawało to dodatkowe, przyjemne dla oka rozmycie obrazu. Tak więc przez niedoskonałość ówczesnych sprzętów, a może dzięki niej, obraz w grach cieszył oko. Trzeba też wspomnieć, że gry w tamtych czasach były pisane i testowane właśnie na starych kineskopowych telewizorach więc surowy obraz z emulacji Retropie na pewno nie był zamierzeniem twórców. Na szczęście można temu zaradzić i przybliżyć nawet bardzo graficzny wygląd gier, do tego który pamiętamy z lat dzieciństwa.

Szczegółowo można poczytać o tym na stronie projektu, pod poniższym linkiem.
https://github.com/RetroPie/RetroPie-Setup/wiki/Shaders-and-Smoothing

Tak więc zaczynamy podrasowywać grafikę.

W pierwszej kolejności z menu wybieramy Enhanced Resolution i ustawiamy parametr na "enabled"

Retropie - poprawianie wyświetlania grafiki

Grafika już powinna wyglądać trochę lepiej.

Możemy jeszcze włączyć dodatkowy filtr który rozmyje trochę grafikę i sprawi, że nie będzie wyglądała aż tak pikselowato - Bilinear Filtering.

Retropie - Bilinear Filtering

Shadery
Przechodzimy teraz do wyboru najważniejszej rzeczy czyli shader`ów odpowiedzialnych za emulację cieniowania w grach. Jeden z użytkowników stworzył piękne shader`y, które nie dość, że emulują wyświetlanie grafiki jak na telewizorach kineskopowych, to dodatkowo wprowadzają zakrzywienie ekranu żeby już w pełni oddać klimat starych kineskopowców. Shader`y noszą nazwy:
crt-pi-vertical.glslp and crt-pi-curvature-vertical.glslp

Retropie - wlączenie shader`ów do emulacji CRT

 No i teraz już gry powinny przypominać te "prawdziwe" z dawnych lat :-) Poniżej wstawiłem kilka zdjęć jak grafika wyglądała przed i po parametryzacji, ale myślę, że jest znacznie lepiej. I to by było na tyle jeśli chodzi o zbudowanie konsoli na Rapsberry Pi. Teraz przyszło już tylko cieszyć się grami i ewentualnie pomyśleć o jakimś faceliftingu konsoli. Ja już zamówiłem na aliespress obusowę NES`a dedykowaną do Raspberry. Jak tylko przełożę "bebechy" do nowej obudowy, dam znać. Tymczasem życzę wielu wspaniałych, sentymentalnych chwil spędzonych przy starych grach.


Retropie - Resident Evil - przed parametryzacją grafiki

Retropie - Resident Evil - po parametryzacji grafiki


Retropie - Resident Evil - po parametryzacji grafiki

Retropie - Resident Evil - po parametryzacji grafiki


Share:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szukaj na blogu:

Ostatnie posty

Polecany post

Pasjonaci są wśród nas… Retro kolekcje - Kusok

Jesteśmy zajarani retro! Wśród nas jest wielu fajnych ludzi, pasjonatów i kolekcjonerów elektroniki minionej epoki.  My Retro Hobby. Tak naz...

Popularne posty

Obsługiwane przez usługę Blogger.