Trochę mnie tutaj nie było, moje dwa bąble absorbują 90% wolnego czasu... Tak że regularnie będę pisał jak dzieci podrosną i może same będą wspierały moje retrogamingowe hobby. 😁 No więc na czym skończyliśmy? Mamy już wgrane nasze gry... Listujemy emulatory i co? Okazuje się, że czegoś brakuje. W moim przypadku np. brakowało emulatora ZX Spectrum i Amigi, pomimo tego, że miałem wgrane rom`y. W przypadku ZX Spectrum okazało się, że ściągnąłem pliki w nieodpowiednim formacie, którego emulator po prostu nie rozpoznawał.
Skorzystałem z oficjalnej strony projektu na której znalazłem informacje o obsługiwanych formatach rom`ów.
https://github.com/RetroPie/RetroPie-Setup/wiki/ZX-Spectrum
Więc ściągnąłem takowe, wrzuciłem do folderu i po restarcie moim oczom ukazał się wspaniały ZX Spectrum :-)
Jeśli chodzi o Amigę, należało doinstalować dodatkowy emulator Amiberry którego po prostu nie było w domyślnej paczce. Najlepiej postępować zgodnie z instrukcją instalacji na oficjalnej stronie projektu.
https://github.com/midwan/amiberry/wiki/Using-Amiberry-WHDBooter-with-RetroPie-(Step-1)
Ja instalowałem dodatkowy emulator po Wi-Fi. Zgodnie z tym co piszą na stronie projektu, otwieramy Retropie Setup, wybieramy "Manage Packages" \ "Manage Optional Packages". Mamy tam informacje o zainstalowanych i dostępnych dodatkowych emulatorach. My klikamy w emulator Amigi który nazywa się Amiberry. Instalacja wystartuje z automatu, niczego nie trzeba konfigurować ręcznie.
Instalowanie dodatkowego emulatora Amigi - amiberry |
Kolejna sprawa o której chciałem napisać to moje rozczarowanie po odpaleniu emulatora psx'a i legendarnego Resident Evil. Jakoś nie pamiętam żeby grafika wyglądała aż tak słabo i pikselowato.
Retropie i Resident Evil. Pikseloza na maksa. |
Szczegółowo można poczytać o tym na stronie projektu, pod poniższym linkiem.
https://github.com/RetroPie/RetroPie-Setup/wiki/Shaders-and-Smoothing
Tak więc zaczynamy podrasowywać grafikę.
W pierwszej kolejności z menu wybieramy Enhanced Resolution i ustawiamy parametr na "enabled"
Retropie - poprawianie wyświetlania grafiki |
Grafika już powinna wyglądać trochę lepiej.
Możemy jeszcze włączyć dodatkowy filtr który rozmyje trochę grafikę i sprawi, że nie będzie wyglądała aż tak pikselowato - Bilinear Filtering.
Retropie - Bilinear Filtering |
Shadery
Przechodzimy teraz do wyboru najważniejszej rzeczy czyli shader`ów odpowiedzialnych za emulację cieniowania w grach. Jeden z użytkowników stworzył piękne shader`y, które nie dość, że emulują wyświetlanie grafiki jak na telewizorach kineskopowych, to dodatkowo wprowadzają zakrzywienie ekranu żeby już w pełni oddać klimat starych kineskopowców. Shader`y noszą nazwy:
crt-pi-vertical.glslp
and crt-pi-curvature-vertical.glslp
Retropie - wlączenie shader`ów do emulacji CRT |
No i teraz już gry powinny przypominać te "prawdziwe" z dawnych lat :-) Poniżej wstawiłem kilka zdjęć jak grafika wyglądała przed i po parametryzacji, ale myślę, że jest znacznie lepiej. I to by było na tyle jeśli chodzi o zbudowanie konsoli na Rapsberry Pi. Teraz przyszło już tylko cieszyć się grami i ewentualnie pomyśleć o jakimś faceliftingu konsoli. Ja już zamówiłem na aliespress obusowę NES`a dedykowaną do Raspberry. Jak tylko przełożę "bebechy" do nowej obudowy, dam znać. Tymczasem życzę wielu wspaniałych, sentymentalnych chwil spędzonych przy starych grach.
Retropie - Resident Evil - przed parametryzacją grafiki |
|
Retropie - Resident Evil - po parametryzacji grafiki |
Retropie - Resident Evil - po parametryzacji grafiki |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz