Krwiożercze mrówki czyli Ant Attack.


Jak to przy niedzieli przypomniała mi się fajna gierka z którą zetknąłem się po raz pierwszy na ZX Spectrum. W tamtych czasach nie było zespołów developerskich liczących po kilkaset osób, a dostępna technologia pozostawiała wiele do życzenia. Nie było bibliotek graficznych, gotowych procedur czy funkcji wspierających proces tworzenia, wszystko trzeba było zakodować od podstaw. Gry były tworzone często przez pojedyncze osoby lub co najwyżej kilkuosobowe zespoły. Stworzenie gry było nie lada wyzwaniem. Programiści w tamtych czasach prócz samego kodu byli często odpowiedzialni również za oprawę graficzną i dźwiękową. Szacunek. Dzisiaj jest o wiele łatwiej.

Ant Attack 1983


Wracając do tematu, wspomnianą grą jest Ant Attack stworzony praktycznie przez jedną osobę - Andy'ego White'a.

Gra przedstawia miasto Antescher które zostało opanowane przez plagę krwiożerczych mrówek mutantów. Naszym zadaniem jest ratowanie nieszczęśników uwięzionych w różnych częściach miasta. Na początku możemy wybrać czy nasz gracz ma być płci męskiej czy żeńskiej. Znajdujemy uwięzioną osobę i pomagamy jej wydostać się poza mury miasta. Mrówki kąsają więc musimy uważać, na szczęście mamy przy sobie kilka granatów którymi możemy je poczęstować. Tutaj też ostrożnie bo możemy sami siebie wysadzić. Wraz z ratowaniem kolejnych osób, poziom trudności rośnie - osoby uwięzione są w coraz to bardziej zawiłych i trudniej dostępnych miejscach.

Ant Attack rozgrywka

Gra została wydana w 1983 roku na ZX Spectrum i rok później na Commodore C64.
Sposób przedstawienia grafiki w grze był istnym majstersztykiem technologicznym jak na tamte czasy. Takiej grafy nie miała żadna gra. Całość rozgrywki była przedstawiona z izometrycznego widoku 3D. Dla całego świata gier, a w szczególności fanów ZX Spectrum to było wielkie wow!

Kolejną ciekawostką był sam kod gry, a w zasadzie sposób jego napisania... no bo w całości został napisany na kartce, a w zasadzie na kilkuset kartkach papieru A4. Dodatkowo autor przekonwertował polecenia assemblera na hexadecymalny ciąg znaków (instrukcje kodu maszynowego) który bezpośrednio był wykonywany przez procesor Z80 - ZX Spectruma. Postacie występujące w grze również powstały na kartce papieru w kratkę. Każda zapełniona kratka stanowiła binarną jedynkę, a pusta binarne zero. Trochę niżej podaję link do strony na której możecie znaleźć takie perełki. 

Ant Attack rozgrywka 

Gra zebrała bardzo dobre noty recenzentów, została nawet sklasyfikowana na 14. miejscu top 100 najlepszych gier wszech czasów jakie powstały na ZX Spectrum. Została również uznana pierwszą grą gatunku survival horror.

Jako ciekawostkę dodam, że na stronie twórcy znajdują się materiały archiwalne z etapu tworzenia gry takie jak skany odręcznie pisanego kodu czy też rysowanych postaci występujących w grze.


Dodatkowo pod poniższym linkiem znajduje się ciekawy wywiad z twórcą gry.


Tak że ja w tym tygodniu postaram się wyprowadzić jak najwięcej ludzi poza mury Antescher. Życzcie mi powodzenia.

Share:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szukaj na blogu:

Ostatnie posty

Polecany post

Pasjonaci są wśród nas… Retro kolekcje - Kusok

Jesteśmy zajarani retro! Wśród nas jest wielu fajnych ludzi, pasjonatów i kolekcjonerów elektroniki minionej epoki.  My Retro Hobby. Tak naz...

Popularne posty

Obsługiwane przez usługę Blogger.